zondag 20 december 2015

Het jojo effect of toch niet ?

Door omstandigheden heb ik mijn Pronokal methode moeten onderbreken begin juni 2015.
Ik woog toen 99kg wat op zich al een mooi resultaat was.
Vanaf juni terug min of meer gewoon beginnen eten; s'morgens  een broodmaaltijd, tijdens de middag een broodje gezond en in de avond veel salades met kip of kalkoen of 2 eieren;
Geen fritten, pizza of taart..

Eind september was ik terug reeds 10 kg bijgekomen tot 109 kg wat op zich nog niet echt alarmerend was  maar 2 maand later, eind november woog ik terug 130 kg :(
Mijn huisdokter had niet echt een idee aan wat het lag, volgens hem was het de "aard van het beestje" met andere woorden genetisch bepaald en moest ik er mij maar bij neerleggen of een maagverkleining laten uitvoeren...

Nu ik voelde mij de laatste weken ook steeds slechter en slechter. Had last van benauwdheid, mijn huid voelde droog aan, jeukte enorm en schilferde. Ik werd regelmatig wakker s'morgens met pijnlijke gezwollen ogen. Ook  had ik regelmatig last van lage rugpijn zonder dat er echt een reden voor was.

Ik ben hartpatiƫnt en neem dagelijks een hele resem pillen en ik begon het vermoeden te krijgen dat de enorme gewichtstoename misschien iets kon te maken hebben met de medicijnen.

Ik ben toen voor elk medicament dat ik moest innemen gaan opzoeken wat de bijwerkingen waren en zag toen dat de bijwerkingen van ATORVASTATINE wel heel hard overeenkwamen met waar ik de laatste tijd veel last van had; extreem droge huid,jeuk, zwaarlijvigheid, rugpijnen, benauwdheid, gezwollen ogen..
Aan de dokter gevraagd of ik mocht stoppen met dit document maar hij schreef mij toen CRESTOR voor wat zo goed als dezelfde bijwerkingen heeft als ATORVASTATINE.
ATORVASTATINE is een middel dat de cholesterol doet verlagen, Momenteel is mijn cholesterol waarde 150 dus vrij goed (normale waarde waar men moet onderblijven 190).
Uiteindelijk heb ik zelf besloten om te stoppen met het innnemen van dit medicament en niet te vervangen door CRESTOR.

We zijn nu 1 week verder en ik voel nu al verbetering van al mijn klachten. Al 3 kg afgevallen zonder echt zwaar op dieet te gaan, mijn huid voelt niet zo droog meer, jeukt niet meer en schilfert ook niet meer, geen gezwollen ogen meer en al een week zonder rugpijn.

Vanaf februari 2016 start ik terug met Pronokal. Tot dan probeer ik door gezond te eten en te sporten nog enkele kilogram af te vallen.

Begin januari heb ik een afspraak met mijn cardioloog. Benieuwd hoe zij gaat reageren.

4 opmerkingen:

  1. Beste Steve,
    Ik wens je alvast veel succes.
    Ikzelf ben een week geleden terug begonnen en moet 35 kilo verliezen.
    Ook bij mij zijn ze er allemaal terug bijgekomen omdat ik vorige keer gestopt was in fase 4.
    Veel geluk!
    Mvg,
    Sylvie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Steve. We zijn nu in 2018. Mag ik vragen hoe het nu met uw gaat het hoe u nu denkt over het Pronokal dieet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. September 2018 en terug naar af... Eerst en vooral over Pronokal: wanneer ik terugkijk op die periode kan ik niets anders dan goeds vertellen. Ik voelde mij beter in mijn vel, geen hongergevoel met misschien 1 opmerking dat het uiteindelijk toch vrij duur was. Wat zeer positief was is de dokter begeleiding. Het geeft je een extra motivatie om vol te houden. Hoe het nu verder moet ? Mijn dokter heeft mij geadviseerd om een maagverkleining te laten uitvoeren. Als ik de reviews lees op het internet lijkt dit inderdaad wel de oplossing te zijn maar zeer drastisch. Ik heb besloten om nog 1 keer een eiwit dieet te proberen. Als het dan weer mislukt zal ik waarschijnlijk toch voor een maagverkleining kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen